On-page SEO tactieken voor een betere ranking.
Hoger in Google!
We willen allemaal dat onze website hoog scoort in Google. Toch merken wij nog steeds te vaak dat de basis regels van SEO optimalisatie onvoldoende worden gebruikt. Wilt u ook meer bezoekers op uw website? Hier de belangrijkste rankingfactoren om hoger te scoren in de zoekresultaten.
A website without a strategic vision is like a raft in the middle of the ocean, never to be found.
– Andi Fosselle
Gebruik SEO-vriendelijke URLS.
Vermeidt onleesbare pagina URLS. Niemand heeft hier een meerwaarde aan. Noch de zoekmachines, noch je website bezoekers.
Hoe het niet moet: www.mioo.be/node/2938475
Ook tonen studies aan dat zoekmachines houden van kortere URLS. Hou het dus kort en krachtig. Zorg er ook zeker voor dat je zoekwoord ook hierin voorkomt.
Hoe het dan wel moet: www.mioo.be/blog/on-page-seo-optimalisatie
Begin iedere titel van je pagina met je trefwoord.
De titelpagina is de meest waardevolle SEO rankingsfactor van je hele pagina. De website titel is zichtbaar in de zoekresultaten. Maak hier dus zeker optimaal gebruik van. Hoe dichter je trefwoord aan het begin van je titel staat, hoe belangrijker zoekmachines dit vinden. Maar niet enkel zoekmachines weten graag in een oogopslag waarover je website gaat, je bezoekers ook!
Extra tip!
Gebruik titels die de aandacht treken. Probeer gebruik te maken van aantrekkelijke woorden zoals: ‘beste’, ‘beter’, ‘gids, ‘review’, ‘how-to’, …
Hoe het moet: On-page SEO optimalisatie, tactieken voor een betere ranking.
Plaats je website titel in een h1 tag.
Een webpagina is niets zonder H1-tag. Plaats je website titel in een -H1- tag. De meeste CMS-systemen doen dit automatisch. Als je geen CMS-systeem gebruikt, bekijk dan zeker je websitecode. Indien je dit niet zelf kan aanpassen, vraag dan zeker aan je websitebouwer om dit toe te voegen!
Ook hier geld, hoe dichter je zoekwoord aan het begin van je H1-tag, hoe meer waarde zoekmachines hieraan hechten.
Maak gebruik van multimedia.
Uitnodigende afbeeldingen, video’s en infographics kunnen de bouncerate naar beneden halen. Dit is uiteraard wat je wilt bereiken. Websitebezoekers die meer tijd doorbrengen op je website en tot actie over gaan.
Niet enkel zoekmachines houden dus van multimedia content op je website, ook je bezoekers.
Wist je dat websitepagina’s met afbeeldingen en video’s tot 6x meer aandacht krijgen van je websitebezoeker? Meer hierover op: https://www.bynder.com/en/webdam/
Beslist om multimedia te gebruiken? Gebruik dan zeker een interessante benaming voor je afbeeldingen en video’s met hierin je zoekwoord verwerkt! Onthou echter wel, je benaming zinvol moet zijn en dat deze niet enkel gebruikt mag worden om vol te steken met zoekwoorden.
Correct gebruik van ALT-tags.
Vergeet zeker na het benoemen van je foto niet de correcte ALT-tag toe te voegen met hierin nogmaals de benaming die je voor je afbeelding of video hebt gekozen. ALT-tags worden gebruikt door personen met een beperking waarbij de computer voorleest waarover de afbeelding of video gaat. Hier hechten zoekmachines veel belang aan.
Gebruik subtitels en plaats deze in een H2- tag.
Maak zeker optimaal gebruik van subtitels. Dit is de ideale plaats om je zoekwoord nogmaals in te verwerken. Plaats je zoekwoord in minstens één H2-tag.
Plaats je zoekwoord in de eerste 100 woorden.
Zorg ervoor dat je zoekwoord voldoende terugkomt in je tekst. Belangrijk hierbij is dat je zoekwoord zeker in de eerste 100 woorden van je tekst moet terugkomen. Zoekmachines hechten namelijk meer belang aan de eerste 100 en laatste 100 woorden van je webpagina. Net zoals in een boek verwachten zoekmachines hier een korte samenvatting van je webpagina.
Responsive website layout – Mobile fist.
Sinds juni 2019 scant Google hoofdzakelijk de mobile versie van je website. Dit onder het motto ‘mobile first’. Steeds meer websitebezoekers komen via smartphones en tabletten op je website terecht. Hier speelt Google dus duidelijk op in.
Wil je dat je website goed scoort in de zoekresultaten? Zorg dan dat je website optimaal te gebruiken is op mobile toestellen.
Testen hoe jou website scoort? Test het op https://developers.google.com/speed/pagespeed/insights/?hl=en
Gebruik uitgaande links.
Gebruik relevante uitgaande links op zoveel mogelijk van je webpagina’s. Uit onderzoek blijkt dat uitgaande links helpen zoekmachines beter te begrippen waarover je website gaat. Uiteraard spelen ook deze dus een grote rol in hoe hoog je rangschikt binnen de zoekresultaten.
Interne links.
Voeg 2 tot 3 interne links toe op elke webpagina. Deze zorgen er niet alleen voor dat je bezoekers duidelijke call-to-actions hebben waar jij wilt dat ze naartoe gaan. Ze zorgen er ook voor dat zoekmachines beter een verband kunnen leggen tussen je verschillende webpagina’s.
Verhoog de snelheid van je website.
De snelheid waarmee je webpagina’s laden spelen een belangrijke rol voor de positie waar je webpagina zich bevindt in de zoekresultaten. Wil je hoger scoren? Zorg dan zeker dat je website optimaal laad. In dit mobile tijdperk verwachten bezoekers dat je website laad binnen de 2 à 3 seconden. Check de snelheid van jouw website op: https://gtmetrix.com/
Gebruik synoniemen.
Zoekmachines worden slimmer en kunnen verbanden leggen. Gebruik voor je zoekwoorden synoniemen in je webpagina teksten. Deze bepalen mee de waarde van je webpagina.
Maak gebruik van social sharing knoppen.
Social signals spelen een grote rol in de positie die je in de zoekresultaten inneemt. Zoekmachines hechten meer waarde aan een webpagina die gedeeld wordt op social media. Webpagina’s die gedeeld worden moeten toch interessant zijn? Wel, zo denken de zoekmachines er ook over.
Uit onderzoek blijkt dat het gebruik van social sharing knoppen het delen van je webpagina met 700% verhoogt.
Kwalitatieve, lange content.
Een kwalitatieve webpagina moet over minstens 300 woorden beschikken. Hoe meer kwalitatieve en relevante tekst op je webpagina, hoe belangrijker de pagina moet zijn. De lengte van je webpagina en de content daarop speelt dus een belangrijke factor in waar je in de zoekresultaten staat.
Heb je al deze tips toegepast op je website? Dan is het nu rustig afwachten terwijl de zoekmachines hun werk doen. Verwacht niet dat je op 1, 2, 3 resultaat ziet. Hoger scoren in de zoekresultaten is een werk van lange adem.
Maak gebruik van synoniemen.
Zoekmachines worden slimmer en kunnen verbanden leggen. Gebruik voor je zoekwoorden synoniemen in je webpagina teksten. Deze bepalen mee de waarde van je webpagina.
Heb je al deze tips toegepast op je website? Dan is het nu rustig afwachten terwijl de zoekmachines hun werk doen. Verwacht niet dat je op 1, 2, 3 resultaat ziet. Hoger scoren in de zoekresultaten is een werk van lange adem.
Interesse in een nieuwe website of een bureau dat jou website hoger doet stijgen in de zoekresultaten? Wij bij Mioo Design luisteren graag naar jou verhaal, contacteer ons!
- Relevante blogposts:
- WordPress bedrijfswebsite