Top 7 logo trends van 2019
Mei 2019. Dit jaar zijn er al volle 4 maanden gepasseerd. Hoog tijd dus om een samenvatting te maken van de meest voorkomende logo trends die wij tot nu toe hebben opgepikt.
Uiteraard gaat u niet ieder jaar uw logo veranderen om met deze trends mee te zijn. Daarnaast is het wel aangewezen om iedere 5 à 10 jaar het logo wat op te frissen om mee te blijven met de tijd. Zo zien we dat ook grote bedrijven en merken zoals Century 21, WeightWatchers en Uber het laatste jaar een verfrissend nieuw logo hebben aangenomen.
De top 7 logo trends van 2019 zijn:
- Heldere kleuren,
- Meerkleurig kleurverloop,
- Metaalkleuren,
- Minimalistische vormen,
- Geometrische vormen,
- Minimalistische typografie,
- Artistieke vormgeving.
Heldere kleuren
Heldere kleuren is een trend die wij al een aantal jaren terug zien komen bij grafische ontwerpen en bij gevolg ook logo ontwerp.
Daarnaast kunnen deze heldere kleuren kunnen eenvoudig doorgetrokken worden naar verscheidene sub-merken of afdeling van je onderneming. De gebruikte kleuren in het ontwerp moeten verschillende emoties opwekken bij de gebruiker of potentiële klant.
Meerkleurig kleurverloop
Twee jaar geleden veranderde Instagram zijn plat logo naar het recente logo. Inderdaad, met kleurverloop! Voor veel gebruikers was dit op dat moment toch een lichte schok.
Maar wat blijkt nu, Instagram was op dat moment reeds een trendsetter.
De afgelopen jaren heeft het kleurverloop in de grafische wereld steeds meer en meer zijn intrede gemaakt. Het is dus niet te verwonderen dat ook deze trend, doorgetrokken wordt naar prachtige logo’s.
Metaalkleuren
Een metaalkleuren look is niet nieuw voor logo ontwerp. Toch zullen we ze de komende tijd nog meer zien.
Metaalkleuren worden niet meer enkel gebruikt door grote merken van sieraden. De kleuren worden gebruikt door een hele verscheidenheid aan merken en ondernemingen.
Doordat ze niet enkel meer gelinkt worden aan de sieraden industrie, maar met luxe en kwalitatieve producten zijn metaalkleuren zeer geliefd. Zo kunnen ze van een eenvoudig ontwerp een ‘wow’ ontwerp maken en dit is net wat je wilt bereiken.
Minimalistische vormen
Minimalisme is de laatste jaren een stabiele trend gebleken. Dit omdat het logo er clean en simplistisch uitziet maar nog steeds een professionele indruk geeft. Een ander voordeel van minimalistische vormen is dat deze logo’s er zowel klein als groot fantastisch blijven uitzien. Daarnaast gaan simplistische logo’s ook goed samen met allerhande marketing toebehoren.
De minimalistische stijl van tekstuele logo’s gaat meestal gepaard met een even minimalistisch beeld. Meestal is dit beeld opgemaakt uit eenvoudige geometrische vormen. Deze twee trends gaan dus hand in hand.
Geometrische vormen
Geometrische vormen en een duidelijk logo gaan hand in hand. In 2019 zullen geometrische logo’s geen uitzondering blijven. Geometrische vormen wekken in een goed ontwerp emoties op.
Geometrische vormen hebben daarnaast nog een sterke kwaliteit. Ze kunnen een complex icoon of beeld eenvoudig vergemakkelijken. Omdat logo’s zowel op groot als klein formaat bruikbaar moeten zijn, zijn geometrische vormen hier uitermate voor geschikt.
Minimalistische typografie
Logo’s gebaseerd op minimalistische typografie gebruiken meestal 1 of 2 letters van de ondernemings- of merknaam.
Logo’s met een minimalistische typografie worden vaak vergezeld van de volledige merknaam. Afhankelijk van het type marketingmateriaal, zoals visitekaartjes, brochures, briefpapier,… worden zowel het minimalistische typografie icoon als de merknaam gebruikt.
Voor andere marketingdoeleinden kan dan weer gekozen worden enkel het minimalistisch typografie icoon te gebruiken.
Artistieke vormgeving
Ook zien we meer en meer logo’s die artistiek worden vormgegeven. En dit zal zeker voor de rest van 2019 en begin 2020 nog steeds zo blijven.
Bij een artistiek ontwerp zijn er wel een aantal belangrijke aandachtspunten. Zo moet het logo duidelijk leesbaar blijven, ongeacht of het in het groot op een poster wordt gedrukt of op een visitekaartje. Ook is de kleurkeuze bij artistieke ontwerpen nog net iets belangrijker om de correcte emoties bij het doelpubliek op te wekken.
Kort samengevat
Op het gebied van logo trends zal 2019 een zeer interessant jaar vormen. Een aantal trends die al een aantal jaren meegaan worden doorgetrokken naar 2019 en 2020. We zullen veel kleurrijk en heldere logo’s zien met een minimalistische uitwerking.
Betekend dit dat je logo aan vernieuwing toe is? Niet noodzakelijk. Is je bedrijfslogo ouder dan 10 jaar? Dan kan het zeker de moeite lonen om een nieuw logo te ontwerpen volgens de huidige stijlen. Dit om mee te zijn met je doelgroep en waarmee zij tegenwoordig blootgesteld worden.
Op zoek naar een spraakmakend, creatief en mooi ogend logo?
Dan kunnen ook wij je zeker verder helpen.